Neverbalna komunikacija

Neverbalna komunikacija je prav tako pomembna kot jezikovno sporazumevanje. Res je, da se je velikokrat niti ne zavedamo, a z njo sporočamo veliko več, kot si mislimo. Vključuje namreč izraz na obrazu, pogled, ton glasu, nasmeh, mimiko, gestiko, proksemiko, način, kako nekaj povemo, kako se nekoga dotaknemo, govorico telesa in tako naprej.

Ljudje veliko pozornosti namenimo temu, kaj slišimo ali kaj povemo (vsebina), veliko premalo pa temu, kako nekaj zveni, način, ki smo ga pri tem uporabili, ali smo povzdignili glas, hote nekoga ignorirali, smo pogledali navzdol, namesto se postavili zase, smo zardeli ob tem, ko smo videli osebo, ki nam je všeč. Vse to lahko drugim ljudem (seveda, če so pozorni) o nas veliko več pove, kot pa naše besede. Večinoma imamo namreč nadzor nad tem, kaj govorimo, medtem ko neverbalne komunikacije velikokrat ne moremo zares kontrolirati, saj smo preveč osredotočeni na dano situacijo in besede, ki jih uporabljamo ali slišimo, manj pa na to, kako se naš obraz ali telo nehote odzove na to, kaj doživljamo.

Po poglejmo nekaj primerov:

Izraz na obrazu in mimika

Sem sodijo nasmeh, povzdignjene ali spuščene obrvi ali ustnice, pogled. Primer: Včasih, ko drugim ne želimo povedati, kaj nas muči, se nasmejimo in rečemo, da smo fajn. Vseeno pa naš ton glasu, pogled in prisiljen nasmeh kažejo, da temu ni tako. Nasmeh pa je seveda lahko tudi pristen 😊 ko o nečem govorimo in se zraven nasmejimo, dajemo sogovorniku vedeti, da je vse ok 👍lahko si pa recimo grizemo ustnico in s tem nehote sporočamo, da smo živčni in napeti.

Ton glasu

Ton glasu je velikokrat bolj pomemben kot pa besede, ki jih izgovarjamo. Ko smo jezni in užaljeni, ker nam je nekdo nekaj rekel, namesto mirnega načina in spoštljivega pogovora, preveč povzdignemo glas in se zderemo na osebo, ker so nas čustva preveč zanesla. Četudi same besede mogoče niso žaljive, je pa kričanje na drugo osebo neprimerno, še posebej, če ji nismo dali niti priložnosti, da nam pove svoj pogled na situacijo.

Gestika

Sem sodijo gibi rok, nog in glave. Z različnimi gibi lahko pokažemo kako se počutimo ali kaj si o nečem mislimo. Primer: Ko smo jezni, prekrižamo roke na prsih in se na ta način zapremo. Ne želimo govoriti in s to držo damo drugim to tudi jasno vedeti, četudi nismo spregovorili niti besede. Še en primer gestike bi bil dvignjen palec, da pokažemo, da nam je nekaj kul 👍

Proksemika

Tukaj imamo v mislih gibanje ljudi in njihov položaj v prostoru. To lahko vidimo recimo po tem, kolikor se nekaterim osebam približamo. Če govorimo o družini ali prijateljih, bomo stopili bližje njim, se jih dotaknili, jih objeli, kadar pa smo v družbi ljudi, kjer nam je neprijetno ali pa smo zraven njih nervozni, bomo obdžali našo distanco in se jim ne bomo preveč približali.

Dotik

Dotik je zelo oseben način neverbalne komunikacije, s katerim lahko sporočamo različne stvari, večinoma pa gre za izkazovanje naklonjenosti, lahko tudi nežnosti ali poželenja. Ker gre za tako oseben način komuniciranja, je izredno pomembno, da vemo, kaj s tem sporočamo oz. če se drugi dotaknejo nas, saj lahko nehote pride do stika v komunikaciji. Primer tega je, da se nas oseba dotakne, ker se rada dotika ljudi, ki jim je naklonjena, mi pa to razumemo kot poželenje in naredimo korak v napačno smer.

Poskus prikritja pravih čustev

Kot smo zgoraj že omenili, se v neprijetnih situacijah lahko poskusimo tudi pretvarjati in se truditi, da naš obraz ali telesna govorica ne bi izdala tega, kar zares čutimo.

Dober primer tega je, da nam je nekdo všeč, a ker mu tega ne upamo povedati, se pretvarjamo, da nam ni, saj se bojimo, da bi nas zavrnil, če bi vedel, da razmišljamo o njem. Zato se gremo igric, kot so ignoriranje, pretirano smejanje in govorjenje v njegovi družbi, medtem ko v resnici zardevamo, stopicamo sem in tja, srce nam utripa in upamo, da tega ni opazil.

Neverbalna komunikacija na internetu

Veliko pozornost velja nameniti tudi neverbalni komunikaciji na spletu. Tam namreč razen besed uporabljamo slike, smeškote, GIF-e, emojije in simbole, ki lahko imajo različne pomene v različnih situacijah in tudi z različnimi ljudmi. Prav gotovo se velikokrat znajdete v situaciji, ko poskušate razvozlati, kaj vam je oseba z določenim smeškotom hotela povedati. Zato pa je dobro, da se to raje preveri kot pa vzame preveč osebno, saj je nekaj za nekoga samo hec, kdo drug pa si to razlaga čisto po svoje.

O avtorju

Marjetka Gojkošek

Psihoterapija in psihološko svetovanje za mladostnike, odrasle, pare in starše.Coachinig na področju samozavesti,učinkovite komunikacije, ciljev in potencialov, postavljanja mej,obvladovanja stresa
Več o strokovnjaku

Podobni članki

Kaj je komunikacija?

Najbolj učinkovit način komunikacije je asertivni. Zelo pomembno je, da se ga naučimo, saj bomo le tako uspešni v komuniciranju z drugimi ljudmi. Dolgoročno je asertivni način komunikacije najboljši tudi zato, ker ustvarja občutek, da smo upoštevani, poveča samospoštovanje in izboljšuje odnose z drugimi ljudmi.

Komunikacija v stiski ali ko smo v težavah

Najtežje je spoštljivo in učinkovito komunicirati, ko smo v stiski ali s kom v konfliktu. Torej, ko smo žalostni, razočarani, ali pa na koga prav pošteno jezni in bi ga najraje nadrli ali v najhujšem primeru z njim agresivno obračunali. Nič od tega ni spoštljiva komunikacija, zato je pomembno, da se naučimo, kako se pogovoriti, ko smo polni neprijetnih čustev.
<